گزارش تصویری نمایشگاه "سهم" در گالری شکوه


نمایشگاه گروهی تحت عنوان "سهم" با آثار هنرمندانی از قبیل مهسا امین زاده، زهرا سادات ابراهیمی، هستی خادمی، مجتمی رستمی، سعیده علوی پور، شروین سعید کندری، افسانه مسگرزاده و هانی نجم در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

به گزارش گالری آنلاین، نمایش آثار این هنرمندان که از چهاردهم اردیبهشت ماه شروع شده است، تا نوزدهم اردیبهشت ماه نیز در گالری شکوه به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 ادامه خواهد داشت.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

هر روز و هر شب شاهد تیری بر قلب حیوانات هستیم
زندگی "سهم" همه موجودات است . . .

شاید بی مهری انسان به حیوانات از آنجا شروع شد که به "خر" پس از یک عمر خدمت بی دریغش به انسان جایگاه موجودی ابله و ساده لوح را دادیم.
بنابر این انسان به موجودی که مطیعش باشد، می گوید: (( ابله ))

یا در مورد سگ ها که حق بسیاری به گردن انسان ها دارند، این حیوانات فداکار در عملیات نجات، تشخیص برخی بیماری ها، مقابله با افسردگی، همراهی با معلولین و عملیات کشف و . . . نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. . . اصلا شایسته نیست که این خدمات و فداکاری ها قربانی خرافات شده و این حیوان شریف و مهربان، (( نجس )) خوانده شود یا نام او به عنوان ناسزا به کار رود . . .

حقیقتا چه چیز انسان را تا این حد قدر ناشناس، ناسپاس و مغرور ساخته است ؟!

سگی را لقمه ای هرگز فراموش
نگردد ور زنی صد نوبتش سنگ
وگر عمری نوازی سفله ای را
به کمتر تندی آید، باتو در جنگ
[ جناب سعدی ]

در اشعار پارسی بر محبت کردن به حیوانات و همه موجودات همچنین دوری جستن از حیوان آزاری تاکید شده است، به عنوان مثال شعر مشهور جناب فردوسی:

میازار موری که دانه کش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است

سیاه اندرون باشد و سنگ دل
که خواهد که موری شود تنگ دل

و همچنین تمثیل، تشبیه و استعاره های زیبا و پر ارزش فراوان در ادبیات پارسی که از خصوصیات حیوانات برای درجات عالی انسانیت بهره برده است.

باید بدانیم همه موجودات روی سیاره زمین دارای احساس، شعور و حق حیات هستند . . . به عنوان مثال: اگر صدمه ای به بدن ما وارد شود، احساس درد می کنیم، همه ما گرسنگی را می شناسیم، سرما و ترس را تجربه کرده ایم، از تحقیر و بی مهری بیزاریم، دوست داریم که دوستمان بدارند . . .
همین احساسات در حیوانات نیز وجود دارد.
حیوان آزاری یک بیماری خطرناک روانی است که نام علمی آن "زوسادیسم" می باشد. متاسفانه امروزه به طور وسیعی شاهد آزار حیوانات در ایران و برخی از نقاط جهان هستیم. کشور ما شدیدا به قوانین حمایت از حیوانات نیازمند است . . .
دریغا که این روزها در مملکت ما، وضعیت حیوانات اصلا خوب نیست . . .
یوز ایرانی در آستانه خطر انقراض قرار دارد، بی مهری و خشونت بسیاری که به سگ های بی پناه میشود و گونه های بسیاری از حیوانات که شکار شده یا مورد آزار برخی افراد بیمار قرار می گیرند . . .
با نهایت تاسف و تاثر، شهرداری برخی از شهرهای کشورمان از جمله تهران به طور وسیعی به آزار و کشتار سگ های بی خانمان مشغول است، این خشونت، بی ارزش انگاشتن جان و حقوق حیوانات را به شکل گسترده ای در سطح جامعه رواج می دهد

آن قصر که جمشید در آن جام گرفت
آهو بچه کرد، شیر آرام گرفت
بهرام که گور می گرفتی همه عمر
دیدی که چگونه گور بهرام گرفت
[ جناب خیام ]

ظاهرا انسانها بیش از سهمشان می خواهند:
هوا را آلوده کردیم، سهم پرندگان چه شد؟!
دریا ها را آلوده کردیم، دریاچه ها و رودها را خشک ساختیم، سهم ماهیان و آبزیان چه شد؟!
جنگل ها را نابود کردیم، سهم حیوانات داخل جنگل چه شد؟!
سیاره زمین فقط سهم انسان نیست، بلکه سهم همه موجودات روی این سیاره است.
قرار نیست انسان برای منافع خود، دریا ها را خشک، جنگل ها را نابود، هوا
را آلوده،حیوانات را آزار داده و کشته، کوه ها را صاف کرده و در برهوت سیاره ای به نام زمین بسان دیوانه ای خودشیفته احساس قدرت نماید.

گفت من آن آهُوَم کز ناف من
ریخت این صیاد خون صاف من
ای من آن روباه صحرا کز کمین
سر بریدندش برای پوستین
آنکه گشتستم پی مادون من
می نداند که نخسبد خون من
بر من است امروز و فردا بر وی است
خون چون من کس چنین ضایع کی است
گر چه دیوار افکند سایه دراز
باز گردد سوی او آن سایه باز
این جهان کوه است و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا
[ جناب مولانا ]

سیاره زمین منزلگاه تمام موجودات ساکن آن است . . . به امید روزی که همه ساکنان این منزل، در کنار هم با آرامش، صلح و محبت زندگی کنیم.

مازیار اصغری || بهار ۱۳۹۷


تم اصلی تمامی تابلوها در حول یک نگرش کلی "حمایت از جاندارن بی دفاع" یا "اعتراض به خشونت علیه حیوانات بی گناه" است...
بیننده با 50 تابلو نقاشی از گربه، پلنگ، سگ، خروس ، گوزن، زرافه و ...روبرو می شود...
حتی در یکی از تابلوها روی یک میز سر بریده ی انسانی قرار دارد که دو انسان دیگر در پشت آن میز نشسته اند! و انگار قصد خوردن آن را دارند !!!

هدف اصلی برگزار کنندگان از این نمایشگاه کاملا مشخص است:
"واقعا چرا ما انسان ها این قدر نسبت به دیگر جانداران بی رحمانه برخورد می کنیم؟!"
آیا این ریشه در فرهنگ ما ایرانیان دارد ؟!
جواب این سوال منفی است... زیرا با یک نگاه کلی به تخت جمشید و با بررسی نقش برجسته ها و مجسمه های باقیمانده از این اثر معماری و تاریخی متوجه می شویم، چقدر در ایران باستان از نقش شیر، عقاب، گاو بالدار و حتی ترکیبی از حیوانات دیگر که هرکدام نماد و معنای خاص و ارزشمندی را با خود حمل می کردند،استفاده شده است.
چرا فقط باید تعداد کمی از ما ایرانیان منجمله "گروه نقاشان سهم" با به تصویر کشیدن مظلومیت حیوانات و اختصاص دادن "سهمی" از فروش تابلو ها برای حمایت از حیوانات آسیب دیده پیش قدم شوند؟
چرا با این همه رنگ های تند و اغراق آمیز، فریاد خود را در تابلو هایشان پاشیده اند؟!
جواب اینجاست:
* آگاهی و مبارزه با افکار و باورهای منفی اجتماع خشن امروزی...*
این افکار و باورهای منفی را نمی توانیم به یکباره از بین ببریم ، زیرا متاسفانه آنها در طول سالیان اخیر در ناخودآگاه ما نقش بسته اند و باید آرام آرام شکسته شوند و جایشان را به باور و افکار مثبت بدهند...
امروزه یکی از ریشه های اصلی فرهنگ و تمدن کشورهای پیشرفته ، چگونگی برخورد با حیوانات آن کشورهاست و حتی قانون هم ملزم به اجرای قوانین بر علیه خشونت است ..
فریاد گروه "نقاشان سهم" در گالری "شکوه" این است:
"جهان سوم مکان نیست جغرافیا نیست بلکه شخص است... جهان سوم منم، جهان سوم تویی، جهان سوم طرز تفکر ماست "
و تا زمانی که به حیات دیگر جانداران و طبیعت احترام نگذاریم... هنرمندان خاص ، مسئولیت دفاع از جانداران را به عهده خواهند گرفت.
"پریسا شاهنده"

خبرنگار افتخاری: سودابه حسن زاده پشنگ

logo-samandehi